Theses

The human-computer interaction group offers various theses and projects. All topics include conceptional work, implementation, and evaluation in the area of human computer interaction and will be presented at the HCI colloquium.  Please contact the person linked to the topic of interest. If no topic is shown below, please contact the phd students of the group directly.

Filter:
  • Design of User-Centered Product Descriptions (Original Title: Nutzerzentrierte Produktbeschreibungen)
    Bachelor Thesis, Computer Science, Tutor: Prof. Dr. Stefan SchneegassDetails

    Current product engines are excellent tools to quickly search through huge product catalogues.
    Amazon, for example, offers roughly 12 million products for sale on their website. Users can search
    the product catalogue via product categories and open keywords and narrow down their search
    with facets and filters.
    Usually, the products are presented using retailer-generated content. Retailers feed the database
    with technical details, which are later displayed on the results page, the product page, and even
    the facets. While this is a convenient way for the retailers to describe their products, it does not
    match the users’ language – especially those without extensive domain knowledge. When asked to
    describe for example a laptop, users use vague language and abstract concepts:


    “I want to get a new laptop that is lightweight, but has a large screen. Ideally it would also have a
    good amount of storage and battery life.”


    Retailers, however, use technical terms and precise numbers to describe a laptop:


    Operating System Windows 10 Pro
    Screen Size 15.6 Inches
    Computer memory size 8 GB
    Hard disk size 128 GB
    Processor count 4


    We therefore propose a Bachelor thesis project with the goal of developing user-centered product
    descriptions. We provide a dataset of 900 laptops with technical descriptions and an extensive
    pool of resources to investigate the language of users when describing a laptop. In the end, the
    user-centered product descriptions are evaluated in a small qualitative study.
    The project is applicable for one student with background in human-computer interaction. No
    deeper technical knowledge is required, as we provide the search engine to be used in the
    experiments. Although the dataset and the product descriptions are restricted to English, the
    thesis can be written in English or German. Latest starting date: 01.08.2021, the sooner the better.

    The thesis is a joint project with the Leibniz institute GESIS.


    Aktuelle Produktsuchmaschinen können rasend schnell große Produktkataloge durchforsten. Bei
    Amazon, zum Beispiel, haben Nutzende Zugang zu über 12 Millionen Produkten. In der
    Ergebnisliste und auf den Detailseiten der Produkte können sich Nutzende über viele
    Eigenschaften der Produkte informieren. Allerdings sind diese Produktbeschreibungen von den
    Verkäufern generiert und weichen in der Formulierung oftmals stark vom Sprachgebrauch der
    Nutzenden ab. Bittet man Nutzende, ihren Wunschlaptop zu beschreiben, werden häufig vage Begriffe und
    abstrakte Beschreibungen verwendet:


    “I want to get a new laptop that is lightweight, but has a large screen. Ideally it would also have a
    good amount of storage and battery life.”


    Im Gegensatz dazu benutzen Verkäufer technische Begriffe und exakte Zahlen, um Laptops zu
    beschreiben:


    Operating System Windows 10 Pro
    Screen Size 15.6 Inches
    Computer memory size 8 GB
    Hard disk size 128 GB
    Processor count 4


    In dieser Bachelorarbeit geht es um die Entwicklung nutzerzentrierter Produktbeschreibungen
    für unseren englischsprachigen Laptopdatensatz. Die Bachelorarbeit reiht sich damit ein in unser
    Forschungsprojekt zu natürlichsprachlicher Produktsuche, in dem bereits einige Vorarbeiten zu
    dem Thema entstanden sind. Die Arbeit umfasst folgende Schritte:
    - Analyse des Sprachgebrauchs der Nutzenden,
    - Erstellung von nutzerzentrierten Produktbeschreibungen,
    - Evaluation in einer kleinen (qualitativen) Studie.
    Das Projekt ist geeignet für Studierende aus dem Bereich der Mensch-Computer Interaktion.
    Tieferes technisches Vorwissen wird nicht vorausgesetzt (Grundwissen in Python oder JavaScript
    ist jedoch hilfreich). Das Datenset liegt nur in englischer Sprache vor, sodass die Beschreibungen
    auf Englisch formuliert werden müssen. Die Bachelorarbeit kann jedoch auch auf Deutsch
    geschrieben werden. Spätester Startzeitpunkt ist der 01.08.2021.

    Die Arbeit wird zusammen mit dem Leibniz Institut GESIS angeboten.